Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 14 oktober 2010

tionde veckan lchf!

Nu närmar sig min strikta lchf kost sitt slut, har gått ner 9,5kg sen början av augusti! Måste börja fundera på vad för slags kolhydrater jag ska försöka mig med, eventuellt lutar det sig mot rågbröd. Alternativt fortsätter jag som vanligt, men unnar mig ibland kolhydrater. Vi får väl se. Förra helgen då jag smakade en liten bit av sonens födelsedagstårta blev jag alldeles uppsvullen efteråt, så åtminstone skall jag inte börja med rent socker...
Under dessa veckor har jag fått vissa favoriter; rotmos, coleslaw med mycket majonnäs, bacon i alla former och omelett. Plus alla gräddiga såser :) Och turkisk yoghurt har också slunkit ner åtskilliga kg! På efterrättsfronten blir det ofta vispad grädde med bär, frukt eller nötter.
De senaste morgnarna har jag ätit omelett till morgonmål och det har varit jättegott! Ibland om kvällarna har jag varit sugen på något, men har inte kunnat sätta fingret på vad det skulle kunna vara. Men coleslaw har fungerat bra, eller yoghurten. En dag köpte jag i misstag 17 % gräddost, och den smakar absolut ingenting. 
Förutom viktnedgången så har jag överraskats av hur stabilt blodsockret blivit. Inga humörsvängningar längre och DET är skönt! Ingenting har blivit sämre pga lchf kosten, utan jag mår superbra!
Caffelatte är något som jag gärna vill dricka ett par gånger i veckan, eller en gång per dag, det varierar lite. Inget måste, men det är så gott! Har provsmakat lite olika sorters, Café Picnics, Wayne´s coffées, Stockmans delis och den som är mest i min smak är nog Wayne´s coffées caffelatte. Fast ikväll köpte jag en på Deli, och den smakade riktigt gott till kvällspromenaden med barn och hund :) Dottern sjöng "Blinka Lilla"  i vagnen samtidigt som jag fick min varma dryck i höstmörkret. Nam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar