Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 5 oktober 2010

lchf moussaka

Hade en massa ekologiska auberginer i kylen, så gjorde en mousska idag. Den blev alldeles underbar, smakade gudomligt gott! HIttade receptet här men varierade lite på receptet enligt vad jag hade i kylskåpet.

4 auberginer
2 lökar
2 bifftomater
400g stekmalet
1 burk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
2dl grädde
svartpeppar
oregano
riven ost

Jag skivade auberginen och stekte dem halvmjuka i olivolja. Hackade löken och vitlöken, skivade tomaterna. Brynte löken tillsammans med köttet. I med tomatsåsen och kryddorna + grädden.

I ugnsformen lades auberginerna och såsen om vartannat. Ovanpå riven ost. Ca 45 minuter i 175 graders ugn.

2 kommentarer:

  1. Låter supergott! Normal moussaka har väl som enda skillnad antagligen lite vetemjöl i bechamelsåsen, och den är ju inte nödvändig.

    En sak... varför stekmalet kött? Jag köper aldrig stekmalet nötkött, utan istället det "vanliga" malda nötköttet. Jag tycker det är godare. Dessutom är det både fetare och billigare. Och jag tror det har mer näring, men jag är inte säker.

    SvaraRadera
  2. Jo, det var ju inte en traditionell moussaka, men god var den! Jag åt två stora portioner, var lite orolig vad vågen skulle visa i morse, men den oron var obefogad :)

    Vi har köpt stekmalet i 15 års tid redan! Vi bytte till stekmalet för vi tänkte att det skulle vara av bättre kvalitet än det vanliga malda nötköttet.

    -majmamma

    SvaraRadera