Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 20 oktober 2010

Dagismat- Linssoppa på tisdag

En god och lättlagad linssoppa ( för ca 10 personer)
  • 2 lökar
  • 2 vitlökar
  • 8 potatisar
  • 8dl röda linser
  • 3 krm timjan
  • 3krm vitpeppar
  • salt
  • grönsaksbuljong
  • 1 burk skalade tomater
  • 2,5 l vatten
  • crème fraîche till servering
Jag hackade löken och fräste den i mycket smör tillsammans i en stekpanna med den pressade vitlöken och potatisen som jag skurit i tärningar. Vilken härlig doft som spred sig av vitlöken! Sedan hällde jag i linserna och fräste kanske 10 minuter. FLyttade allting över i en stor kastrull och tillsatte de övriga ingredienserna. Lät småputtra i 40 minuter. Tillslut stavmixade jag soppan och serverade med en klick crème fraîche. Gott! Vissa av barnen överraskade mig stort, då de åt förvånansvärt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar