Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 6 oktober 2010

Mera ekologiskt på vårt bord!

Vi har redan under många år köpt mycket ekologiskt eller åtminstone inhemskt. Havregryn, äppel, gurka, sallat och tomat har varit såna varor. Ekologisk mjölk har vi köpt periodvis, men nu har vi sgs övergått till den ekologiska mjölken. Ekologisk naturell yoghurt och ekologisk turkisk yoghurt har vi också alltid i vårt kylskåp.

Mjöl och mysli använder vi både och, myslin är allt oftare ekologisk.

Då vi köper korv och pålägg så är den ibland ekologisk, men alltid natriumglutamatfri. Vet någon förresten vad det betyder då det på Knorrs buljongtärningspaket står " utan tillsatt natriumglutamat" och sen ser man ändå ngn slags natriumglutamat i innehållsförteckningen? Vi köper den inte, men ögat fastnade på den här texten häromdagen... Jag blir så arg på de här " utan tillsatt socker" osv. När jag ser livsmedel med denna text så vet jag att det ska man åtminstone inte köpa.

Jag skulle vara intresserad av att köpa ekologiskt kött också. Borde jämföra lite butikspriserna med gårdspriserna. Fördelen om man köper en större mängd direkt från en gård, så skulle man få lite olika slags kött. Men förvaringen skulle nog vara ett problem i dagsläget.
Kanske man borde köpa ett lass tillsammans med någon och dela på det goda?

2 kommentarer:

  1. Vi köpte förra våren ekologiskt nötkött från Labby, och nu börjar det vara dags för ett nytt lass. Visst tar 30kg kött en hel del plats i frysen, men nu har jag blivit så van med att bara kunna nappa ett paket bra kött från egna frysen att jag nog inte återgår till närbutikens hopplösa alternativ..
    Jag kan gärna vara med och dela på ett (eller flere) lass kött. Då sku det kanske finnas plats för lite får- och renkött i frysen också. :)

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra idé, måste ännu diskutera med min man om saken!

    Såg just i Hbl att det idag kl 18.30 på TV1 i programmet Halv sju diskuteras ekologisk mat direkt från gårdar versus produkterna i matäffären.

    SvaraRadera