Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 7 oktober 2010

Nattliga planeringar

Somnade medan jag nattade dottern i går kväll och vaknade igen kl 02.40. Försökte somna om och när det inte fungerade, steg jag upp och blandade till mitt eget bredbart smör som jag skulle göra igår.

Receptet är enkelt, fann det på denna inspirerande sida:

  • 500g smör
  • 1,25dl rypsolja
  • 0,5dl vatten

Gott, med en nötig smak, som Nina sade.

Jag försökte sova efter att ha blandat ihop smöret, men nej, är inte trött. Sonen har födelsedag om två dagar, så började planera menyn för lördagens fest istället.

Hälften barn, hälften vuxna, och festen vid lunchtid, så jag tror det blir nåt i stilen med:

saltigt:

  • pastasallad
  • coleslaw
  • hembakta semlor

sött:

  • chokladmoussetårta
  • äppelefterrätt med glass

Det kanske ter sig som en konstig blandning, men allt har sin förklaring :)
Pastasallad blir det för att det är ett säkert kort med tanke på barnen. Coleslaw är min favorit, har nästan cravings för det ibland! Ja, och semlorna gör jag enligt ett recept ( Pain de Martins frukostsemlor) som jag använt mååååånga gånger tidigare och som alla verkar gilla!

Blev inspirerad av chokladmoussetårtan när jag läste Toves härliga blogg om kakor. Denna måste jag få baka! Har inte bakat på evigheter, så det kliar lite i fingrarna! Vi har balkongen full med vinteräpplen, så det passar bra med en äppelefterrätt. Min man gör dessutom en god sådan, så om du läser det här, så var förberedd!!! Jag har ännu inte hunnit diskutera med sonen om hans önskemål gällande tårtan. Iom att han gillar chokladtårtor, så tror jag han är nöjd med chokladmoussetårtan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar