Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 22 oktober 2010

Karelska piroger!

I förrgår bakade jag karelska piroger första gången i mitt liv! Varför har jag aldrig gjort det tidigare, undrar jag bara. Det är så himla lätt. Det svåraste är nog att vika dem och att få dem att se vackra ut, men smaken blev bra!

Jag hade en hel del kokböcker på dagis, men den enda kokboken som innehöll recept till karelska piroger var en liknande kokbok jag hade i hushållslära för typ 20 år sedan :)

Till ca 20 karelska piroger behövs

  • 2 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • ca 3dl rågmjöl
  • 2-3dl vetemjöl

+ risgrynsgröt som fyllning

Blanda degen. Baka ut ovala bottnar och fyll med risgrynsgröt. Jag smorde mina piroger med smält smör och gräddade några minuter, tills de fått fin färg, i 275 grader varm ugn.

Karelska pirogerna serverades med äggsmör.

Sonen tyckte att vi skulle baka likadana hemma, för att de var så goda :) Tyvärr hade jag glömt minneskortet hemma när jag sku fotografera dem...

4 kommentarer:

  1. wow!! Jag har alltid velat prova detta! Synd att vi inte fick se bilder...

    SvaraRadera
  2. Duktigt av dig att baka karelska piroger! Jag har gjort det en gång och inte var det svårt direkt men tyckte det var rätt tidskrävande med allt kavlande... Fast gott blir det ju nog! :-)

    SvaraRadera
  3. Baka nästa gång tillsammans med barnen! Jag har några gånger bakat med karelska piroger med en grupp 7-åringar och det var hur kul som helst. Pirogerna såg kanske lite personliga ut, men gott var det.
    Jag brukar grädda pirogerna utan nån pensling och sen doppa de gräddade pirogerna i smör-mjölk-blandning.

    SvaraRadera
  4. Nina: JAg sku också ha velat fota mina första karelskapiroger. Men åtminstone fick jag smaka och de var helt super :)
    Tove: Håller med om att det är lite småpetigt och man ska inte göra det då man har bråttom...
    Ursula: Bakade semlor med barnen igår, med pojkarna går det bra, dottern äter degen. Men med karelska piroger gör det ju ingenting om hon äter av gröten :)BOrde också pröva med morotspiroger, vår favorit!

    Ï mitt recept stod det också att man sku doppa pirogerna efter gräddning i smält smör, men pga diverse orsaker måste jag pensla i stället.

    SvaraRadera