Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 26 oktober 2010

Karelska piroger!




På bilden, min fyraåriga son som visar hur man trycker ihop kanterna!

Nu har vi bakat karelska piroger med barnen och det var jätteskoj! Det är verkligen inte svårt, jag undrar varifrån det kommer att karelska piroger skulle vara jobbiga att laga?

Jag hittade på ett eget recept, där jag istället för vetemjöl använde speltmjöl, för att de skulle bli lite hälsosammare.


Rågbotten
  • 2dl kallt vatten
  • 4dl speltmjöl
  • 3dl rågmjöl
  • 1 tsk salt
  • 1msk olja
Risgrynsgröt
  • 2dl vatten
  • 2dl ris
  • 1l mjölk

Kokas i en timme ungefär.

Blandade allting och rullade till en rulle som jag delade i 21 delar. Det blev rätt så stora karelska piroger med mycket fyllning, så tycker vi om dem. Barnen klarade superbra att både kavla och fylla och forma till piroger. Dessutom tyckte de att det var roligt! Min fyraåring var så söt när han sade att "mamma, du behöver inte gå i kockskola, för du bakar så bra". Och det var faktiskt min 6-åring som förklarade åt mig hur man skulle trycka ihop kanterna på karelska pirogerna. Jag undrade hur han visste det, och han svarade att han igår hade noga tittat på de karelska pirogerna de ätit på dagis. Fantastiska och smarta barn :) Dottern ville inte laga egna piroger, hon sysselsatte sig med att äta av gröten, så tillslut fick vi skynda på oss så att det skulle finnas gröt kvar till alla piroger. Hon har bra aptit, hon :)

Gräddas i ca 8 minuter i 275 grader. Doppade dem efteråt i smör-mjölkblandning.

Våra karelska piroger blev jättefina och jättegoda! Vi åt dem med äggsmör. Mums!

1 kommentar:

  1. Det var länge sedan jag lagade egna, bra att bli påmind ibland! Spelt brukar jag också använda en hel del, t.om då jag bakar vanliga bullar byter jag ut åtminstone en del av mjölet till spelt. Lite grövre speltflingor är gott i semledeg, och speltgröt... mums!

    SvaraRadera