Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 20 oktober 2010

Eat & Joy Maatilatori och Ruohonjuuri


Två alldeles underbara affärer vid Kampens busstation i Helsingfors. Det var första gången jag besökte Maatilatori, som öppnades för snart 1,5 år sedan. Har hela tiden haft den i bakhuvudet, men aldrig hunnit dit... En härlig stämning genast då man kom in i affären, vänliga människor och leverantörer som hämtade beställningar. Man fick känslan av att vara någonstans ute på lande! Jag skulle ha kunnat köpa hur mycket som helst av deras underbara, rena nordiska varor. Vi fick smaka på rågbröd, dottern blev alldeles förtjust och sku ha mera: ) Så jag köpte ett paket med två hålkakor för 5,50 EUR, säkert de dyraste i mitt liv...  
Sedan fortsatte vi mot Ruohonjuuri, även här skulle det bli dyrt för mig om jag skulle plocka allt det intressanta de har i sina hyllor. Stämningen underbar här också och människorna vänliga. Jag reagerade på den vänliga skylten vid dörren där de säger att " våra hundvänner" tyvärr inte får komma in i äffären pga av att det säljs livsmedel :) 


Ja, butikskorgen fylldes med ekologiska mandlar med skal på ( som är verkligen goda och nyttiga för hjärnan), ekologiska cashewnötter, italienska ekologiska kiwin, röda ekologiska linser, torkade ekologiska kex på olika frän och morot samt en kålrot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar