Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 27 oktober 2010

Kållåda med sojakross




Gjorde en enorm sats kållåda till dagis idag.
  • 2 kålhuvuden
  • 2 lökar
  • 8 morötter
  • 3 dl sojakross
  • buljongpulver
  • vitpeppar
  • timjan
  • 1,5dl sirap
  • 2dl grädde
  • 4dl mjölk
  • smör

Hackade kålen och lökarna och rev morötterna och lade alltsammans i två kastruller med vatten i samt alla kryddor. Grönsakerna fick koka en god stund, runt 40 minuter, tills kålen blivit riktigt mjuk. Sojakrossen fick svälla upp i vatten.

Hällde alltsammans i en stor ugnsform, hällde över sirap, grädde och mjölk och blandade om. TIll sist ännu smörklickar på det hela. Och sen in i ugnen ca 30 minuter.

Serveras med rårörda lingon.

4 kommentarer:

  1. Hej! Eftersom vi jobbar i liknande miljöer. Mat till barn och mycket vegetariskt så måste jag bara inflika en sak om vegetarisk kållåda. Jag har förstått att bönor och kål inte alls är bra ihop. Tillsammans i samma rätt kan det bli magknip i små barnmagar... jag brukar ha ris, hirs, eller korn (korn tycker jag blir godast)samt lite morot Och så brukar jag ha ägg i också , ingen lök, kryddor...sirap på ytan.

    SvaraRadera
  2. Hej MoWe!
    Tack massor för din feedback! Hade aldrig ens kommit på tanken att kål och bönor inte skulle kunna passa ihop. Skall hädanefter lämna bort sojan!

    SvaraRadera
  3. Trevligt att "hittat" en annan dagiskock! Vi börjar bli så få som jobbar självständigt i småkök, så det är bara roligt att kunna utbyta ideér, ge feedback och inspireras av varandra=)

    SvaraRadera
  4. Jag har fått någon gång sådan kollåda:

    kålhuvuden
    lökar
    sojakross
    buljongpulver
    vitpeppar
    timjan
    sirap
    grädde (vegan)
    mjölk (vegan)
    smör (vegan)
    +ris

    Kan du rekomendera hur mycket skulle jag lägga till ris om jag skulle annors följa din recept(jag skulle inte vilja använda morot)?

    SvaraRadera