Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 28 oktober 2010

Sapere - mat för alla sinnen


Tack MoWe för att du inspirerade mig med dina blogginlägg att på riktigt ta reda på vad Sapere står för!

Jag och mina barn skall fr.o.m. i morgon närma oss maten på ett nytt sätt.
Visst har vi alltid diskuterat mycket mat, hur mjölken hamnat på vårt bord, sett hela processen från enskilda råvaror till färdigt gräddade bullar osv. Men nu ska vi ta alla sinnen i bruk och se på maten, känna på den, lukta på den, lyssna på den innan vi slutligen smakar på den.

Barnen har alltid fått vara med i köket och hjälpa till så jag tror att detta kommer att vara en spännande grej för dem. Mitt mellersta barn sade redan som 3-åring att han vill se allt som jag gör i köket. Varje gång jag jobbar i köket har jag minst ett barn med, oftast alla tre :) Underbart!

Jag har laddat ner Sinnrikt i matvärlden broschyren som jag skall ha som underlag i mitt lilla Sapere projekt med mina barn. Vi börjar från början, med kapitel ett om sinnen.

2 kommentarer:

  1. Nämen va roligt att jag kan inspirera! Tror att Sapere kommer att sprida sig likt ringar på vattnet... man måste bara anpassa lite efter barnens ålder. Men det är otroligt hur mycket barn gillar att syssla med mat. Tyvärr ser det dåligt ut nu när timfördelningen i skolorna utarbetas. Förslaget är: obligatorisk hussa på sjuan (alltså bara ett år)och sen skall gymnastik-hussa och hälsofostran slås ihop till en helhet "hälsa- och funktionsförmåga". Det är förslaget alltså. Ofattbart att det inte inplaneras mer timresurser för hussan. Sapere skulle kunna vara ett utmärkt redskap redan lägre ner i klasserna. (Ni kanske inte har skolbarn ännu? Våra barn är båda skolbarn, men på jobbet är de matglada 3-6 åringar.)

    SvaraRadera
  2. Låter ju verkligen tråkigt med förslaget till skolorna! Mina barn är ännu inte i skolåldern, så jag är inte alls insatt i timfördelningen överlag. Men att slå ihop hussan, jumppan och hälsofostran låter ju inte klokt! Tydligen värderas dessa ämnen inte högt, vilket är mycket sorgligt iom att de är ämnen som man verkligen har nytta av livet ut.

    SvaraRadera