Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 29 april 2011

Morotslåda

Det är ett tag sen jag lagade morotslåda senast, men i morse fixade jag och dottern saken. Vi använde samma recept som jag bloggat om redan 2009.
  • 2dl ris
  • 1l mjölk
  • 8 stora morötter
  • 2 skorpor
  • 1dl grädde
  • 2 ägg
  • muskot
  • salt
  • peppar
Kokade en risgrynsgröt i morse. Skalade och skivade morötterna, körde dem i mikron 8 minuter. Blandade grädde med 1/2 dl skorpmjöl ( som jag mixade själv av skorpor) och lät det svälla en stund. Blanda sedan i allting och lägg i en låg ugnsform. Strö över skorpmjöl. 1h i 175 graders ugn.

Dottern ville göra allting själv, en typisk 2-åring... Det var inte mycket jag fick hjälpa till. Hon fick tom försöka knäcka ägg och hon lyckades med båda äggen! Wow, säger jag!

2 kommentarer:

  1. * tittar förvirrat på väggkalendern - nä, det är nog inte jul ännu! * :D:D Fint att inte alla tar kalendern så på fullt allvar. Så morotslåda är inte julmat för er?

    SvaraRadera
  2. Haha :) Det var faktiskt en julmat hos oss då jag var liten. Min mormor gjorde en härlig morotslåda alltid till julen och i något skede då jag flyttat hemifrån gjorde mormor morotslåda åt oss som jag frös in och vips var det inte längre en julmat :)

    SvaraRadera