Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 7 april 2011

Karleska piroger eller karelska piroger?

Jag brukar sällan köpa halv-eller helfabrikat, men ibland köper jag karelska piroger. Jämförde igår innehållsförteckningen på de karelska piroger som säljs i lösvikt ( 7,60 e/kg) på Stockmann och ett paket Fazers piroger ( 4,70 e/kg) som såldes till Galet pris på samma ställe. Det visade sig att innehållsförteckningarna såg alldeles lika ut, utom att de billigare innehöll lite mera ris!
Samtidigt är det sorgligt att läsa den långa innehållsförteckningen, med tanke på hur få ingredienser man egentligen behöver för att göra egna karelska piroger. Om jag inte minns helt fel är det Forssans piroger jag ibland brukat köpa just för att deras innehållsförteckning är kortast. Sen finns det några andra företag som tillverkar dessa piroger med hjälp av en massa helt otroliga ingredienser. Dessutom ser dessa piroger alldeles hemska ut och smaken kan inte vara något bättre heller. Tyvärr minns jag inte vems karelska piroger det är. Och sen kallar man dessa piroger för karelska piroger, de är ju inte ens innehållsmässigt eller ens utseendemässigt nära dem som man lagar själv!
Min syster som bor utomlands har beställt lite karelska piroger när vi åker på besök. Har köpt ett par paket med till henne, men funderar också att skriva upp mitt recept för hemlagade piroger, som hon själv kan laga. Kanske vi kan laga tillsammans en sats under helgen :) För det är ju inte ens svårt!

7 kommentarer:

  1. Man borde göra stor-sats och frysa ned. Det ska jag nog ta och göra, så fort jag får lite tid över. Vad brukar du ha i dina piroger? Risgrynsgröt?

    SvaraRadera
  2. En mycket bra idé! Det skall jag också göra nästa gång. Jag brukar ha risgrynsgröt, skall pröva med morotspiroger nästa gång. De är så goda!
    Du har förresten en jättefräsch blogg!

    SvaraRadera
  3. Barnen är stormförtjusta i karelska piroger men tycker precis som du att de innehåller lite för mycket onödigt. En gång har jag gjort själv men "köpta är nog godare". ;)Forssas brukar jag också köpa, eller så frysta, t.ex. X-tras och Rainbows cockatailpiroger är faktiskt ganska bra till innehållet och de är också favorit hos barnen. Men klart man borde göra själv i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Tycker du att köpta är godare? Jag tycker faktiskt de egna är så goda med äggsmör på! Borde ordna en pirogbagarkväll :)

    SvaraRadera
  5. Min 11-åring var på vippen att ställa till karelskpirogbak här hemma idag. Kanske det blir imorgon, får se. Jag har planerat att laga sådana i flera år, vi som har bakugn och allt. Vilket begränsar oss till vintern, ifall vi vill använda den. Det börjar bli sista valetet...

    SvaraRadera
  6. Nej, jag tycker inte det, men barnen. :) Och i här fallet avgör deras röst då det är de som äter. Skulle de tycka bättre om hemgjorda skulle jag nog vara motiverad att göra dem själv trots att det tar sin lilla tid.

    SvaraRadera
  7. Tove, jag förstår. Barn kan dessutom vara väldigt skeptiska. Jag har tex ännu inte berättat åt dem att de ätit av hemgjord ketschup ( som jag satt i en tom Felix-burk.) Barnen äter den med god aptit. De har märkt att konsistensen är annorlunda, men inte kommenterat smaken, vilket är ganska intressant för de brukar kommentera smaker.

    Egentligen borde man oftare göra blindtest på barnen alltså ha ngt köpt och sen den egna hemmagjorda varianten och se vad de tycker. Så att de också skulle märka skillnaden mellan köpt och hemmagjort, en mycket värdefull kunskap. Jag tror jag skall själv genast nappa på idéen och göra några experiment med barnen, måste bara hitta på något...

    SvaraRadera