Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 3 april 2011

Mäktig lchf chokladkaka




Om jag äter chokladkaka, så skall den vara mäktig och inte vattnig!
Igår hittade jag på en egen lchf chokladkaka som är just en sån som jag vill ha. Efter att ha stått över natten blev den ännu godare.
125g 81% choklad
125g 86% choklad
250 smör
4 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2dl mandelmjöl ( eller kokosmjöl)
50g Fazers mörka choklad i små bitar

Smält chokladen och smöret i vattenbad. Vispa äggen under tiden och häll dem sedan i chokladen. Tillsätt vaniljsocker och mandelmjöl. Häll i en form, strö över chokladbitar om så önskas. Grädda i 200 graders ugn ca 12 minuter. Servera med vispad grädde. Den bittra smaken av den mörka chokladen kommer bra fram, så om du gillar mörk choklad, är kakan något för dig.
7.9.2011:
Jag har också gjort samma kaka med 81% och 70% choklad och lämnat bort Fazers mörka choklad. Fazers mörka choklad är inte så mörk, så den tar lite bort av bitterheten. Istället hade jag lite mandelflarn på. Åt den med vispgrädde och jordgubbspuré och en kopp kaffe till! Mums! Egentligen borde man dricka lite söt skumvin till kakan. Råkar ha en Fresita i skåpet, skall ikväll testa hur det blir då man kombinerar bittert och sött!

4 kommentarer:

  1. Mmm låter underbart! Mandelmjöl - gör du det själv eller köper? I såna fall var? Kakan "Death by chocolate" borde väl också kvala in under beteckningen LCHF? Se http://ingenrotmos.blogspot.com/2009/06/death-by-chocolat.html

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt köpt mandelmjöl, eller det står faktiskt mandelpulver på påsen. Här i Finland finns den i vanliga marketarna. Kunde lika bra göra pulvret själv, men har inte hunnit.

    SvaraRadera
  3. Mandelmjölet kan bytas ut mot kokosmjöl, kakan blir lika god med båda sorterna. Mycket mäktig kaka, men min 5-åring( som inte äter några kakor annars) älskar denna.

    SvaraRadera