Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 14 april 2011

Dagens (skol)lunch på Folkhälsanhuset





Idag blev jag nyfiken på dagens lunch i sonens skola, så jag begav mig till Folkhälsanhuset, som även tillreder skolmaten och åt lunch där med dottern.

Dagens lunch på Folkhälsanhuset:

Chili con carne, kokt potatis, ris, kokt grönsak, grönsaksbuffé


Åtminstone om man åt på Folkhälsanhusets sida var grönsaksbuffén mycket fin, två olika råkostar, gurka, tomat, sallat, vattenmelon (plus någonslags svampsallat och syltlökar som jag inte tror fanns på skolsidan). Barnen har ett eget bord, där de får ta för sig både av varma maten, salladen och brödet. Vet tyvärr inte hur det var uppläggt, måste prata med sonen ikväll.

Den varma maten var riktigt god och salladsbuffén mycket fräsch. Lite nyfiken blev jag på köttsåsen, och dess ingredienser, men den innehöll både vita bönor och hackad lök och på något sätt fick jag den känslan att den var tillredd i Folkhälsans kök. Jag diskuterade ju med husmor där i slutet av året och då fick jag den uppfattningen att det bara är biffarna och korvarna som kommer färdigt. Dottern åt med god aptit, och när jag stötte på sonen en stund senare berättade han och hans lärare att han hade ätit 4 portioner :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar