Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 22 april 2011

Långfredagens många timmar i köket!

Det har blivit ganska många timmar i köket idag :)
Vi åt sen middag ikväll. Jag köpte fina auberginer i veckan, och hittade ett gott recept på Vanilla Skys blogg i dag :)
Gjorde annars helt enligt receptet förutom att jag bytte ut löken mot vårlök och att jag gjorde en dubbelsats + att jag gratinerade med parmesan.
Kanske inte så vackert, men riktigt gott!

När pojkarna gått och lagt sig gjorde jag och dottern ( som inte somnar om kvällarna om hon sovit dagssömn...) sent på kvällen två sparrispajer. Hon frågade vad jag gör och då jag svarade att det ska bli en sparrispaj, sade hon att hon vill göra en liten :) Hon fick nämligen häromdagen göra en liten paj när jag gjorde en stor. Hon var riktigt duktig faktiskt! Receptet till sparrispajen hittade jag i tidningen Kevytkokki. Återkommer med receptet.
Dottern fick själv rada sparrisen, riva lite parmesan och krydda äggstaningen samt hälla den och osten ovanpå!
Tyvärr råkade vi bara ha vit sparris, men blev så sugen på att pröva laga en sparrispaj, för har aldrig gjort det tidigare. Pajen doftade underbart, men den vita sparrisen smakade inte så mycket i pajen. Konsistensen på pajen blev bra, men nästa gång skall jag göra med grön sparris, så som det ursprungliga receptet också hade.




2 kommentarer:

  1. Skojigt annorlunda recept. Blev sparrisen verkligen mjuk? Den var rå när ni radade dit den?

    SvaraRadera
  2. Sparrisen måste skalas innan så blir den bra iom att den sen täcks med äggstaning. Tyvärr glömde jag göra det då mitt i natten när vi lagade den. Jag har nu även grön sparris skall laga samma paj, men även tillägga getost på + skala sparrisen.

    SvaraRadera