Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 17 april 2011

Kakformen 2 år i april


Oj vad tiden går fort! Det har gått över två år sen jag började blogga! Den 7.4. 2009 gick startskottet och över 370 inlägg har det blivit sen dess. Under 2009 skrev jag 72 inlägg, dvs färre än vad jag hunnit med redan i år! I fjol var jag betydligt flitigare i köket och datorn med 215 inlägg. I år blir det säkert en god bit över 500 inlägg om jag fortsätter i samma takt.
Till en början var det väldigt mycket bakande, men så småningom väcktes intresset även för matlagning.
För att fira bloggen har jag idag gjort en av min och min mans favoritbärpajer som vi faktiskt båda på var sitt håll blev sugna på igår :). Det är en hälsosammare version av smulpaj, iom att den innehåller spelt och rypsolja.
Jag har ändrat lite på receptet som jag hittade i "Smulpajer" av Maria Öhrn.
Veganvänlig lingonpaj
Smudegen:
  • 3dl grovt speltmjöl
  • 4,5dl hemlagad mysli
  • 2 nypor salt
  • 2tsk bakpulver
  • 3/4dl mörk sirap
  • 1,75dl rypsolja ( OBS! om man inte är van vid rypsoljans smak lönar det sig att ta en mera neutral olja. Rekommenderar olivolja)
  • Fyllning: 5dl lingon

Blanda först de torra ingredienserna. Häll i sirap och olja. Lägg 3/4 av smuldegen i en pajbotten och häll på lingonen. Resten av degen smulas över bären. Gräddas i ugnen i 175 grader 30 minuter. Servera med vispgrädde.

2 kommentarer:

  1. Grattis till två-årigt bloggande Majmamma! Jag är ju helt junnu bredvid dig ;). Jag ska småningom testa speltmjöl igen, testade i söndags ett rågbröd som innehöll ekologiskt vetemjöl och jag såg hemsk ut på kvällen... fem stora nippor på högra kinden och rodnad kring.

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar!
    En duktig junnu! Det är inte alla junnun som lagar egen memma kan jag berätta :) Synd att du har problem med vetemjölet, hoppas speltet passar dig. Men som tur är kan man laga en hel del med mandel- och kokosmjöl :)

    SvaraRadera