Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 4 april 2011

LCHF plättar




Jag blev inspirerad av Ninas plättar men hade varken tillräckligt många ägg eller kokosmjöl, så fick hitta på ett helt eget recept istället.

2 ägg
1 dl mandelpulver
0,75dl grädde
1dl mjölk
kokosolja för stekning

Allting blandades och vispades för hand. Det blev 17 plättar som faktiskt inte skiljde sig så mycket från vanliga plättar gjorda på vetemjöl.

Vi åt plättarna till kvällsmål med lite grädde och blåbärssylt som jag snabbt kokat ihop. Gott!

Skrattar här åt det övre fotot, det ser ju ut som en liten kock :)

3 kommentarer:

  1. Skulle jag inte ha ätit dem så skulle jag knappast tro på att de smakar som riktiga plättar!

    Pojkarna dissade dem lite när de fick höra de inte var riktiga plättar, men jag är ganska säkra de (sin känsliga smak till trots) skulle gå bet i en blindtest...

    SvaraRadera
  2. Gjorde precis de här och de tog nästan slut innan de hann ur stekpannan. :) Storabröderna tyckte massor om dem. De var ju verkligen lättgjorda dessutom, ett stort plus för det!

    SvaraRadera
  3. Roligt Tove att du prövat receptet och att plättarna smakade!

    Jag blev själv också riktigt glad att jag lyckades skapa en smet som fungerar :) Nästa gång ska jag göra dubbelsats, för nu skulle alla gärna ha ätit några till :)

    SvaraRadera