Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 13 april 2011

Familjeliv och spenatplättar


Hemlagad mat vs industrimat. Vilka skulle du äta?
Barnen hade en lite annorlunda onsdagsmorgon idag då de fick medverka i programmet Familjeliv och prata om mat :) Om hemlagad och industrimat. Om mammas och pappas pizza, mammas leverlåda, min mysli osv.
Mitt leverlåda-experiment väckte intresse hos journalisten, som i morse fick komma och se på när barnen testade hemgjorda spenatplättar med butikens. Barnen var ivriga redan innan hon kom, då de fick laga smeten, och pojkarna alldeles till sig efter att första gången nånsin fått knäcka äggen! Och plättarna då? De köpta gick nog åt, för att inte tala om de hemlagade. Tur att jag har lite smet kvar ännu.
Jag serverade spenatplättarna från samma fat och pojkarna visste nog genast vilka som var butikens. De var mindre och tjockare. 6-åringen tyckte att mina smakade mera, som spenatsoppa.
Det var riktigt intressant och roligt, för jag pratar gärna om mat :) Att barnen också så gärna kommenterade och pratade om mat gjorde mig ännu gladare.
Om du är nyfiken på mera, lyssna på Familjeliv på Radio Vega lördag kl 9.03.
Familjeliv är ett program om föräldraskap, familjeliv och den härliga vardagsrumban för folk med barn.

6 kommentarer:

  1. =)=) Du är den bästa ambassadören för Sapere!

    SvaraRadera
  2. Tack MoWe, den näst bästa efter dig!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du skall vara med i radion! Det måste försöka minnas att lyssna på. :)

    SvaraRadera
  4. Äsch, jag och journalisten kunde ju också ha gjort smaktestet. Men glömde helt bort det, när barnen bara ville ha mera plättar hela tiden... Det var många andra saker som jag också glömde bort att säga, men de som läser min blogg vet redan vad jag tänker.

    SvaraRadera
  5. Måste ännu kommentera, min 2 år 4 månader gamla dotter åt igår totalt säkert 20 hemlagade spenatplättar... Tidigare rekordet var 14 spenatplättar från juni ifjol, då hon var 1,5 år :)Visserligen åt hon alla på en gång den gången...

    SvaraRadera
  6. Annika/journalisten14 april 2011 kl. 15:18

    Familjeliv på lördag handlar alltså mycket om sapere - därför koncentrerade jag mig mer på blindtestet i er familj. I ett kort inslag hinner man tyvärr inte säga allt man skulle vilja, men jag påstår att det blev väldigt intressant hursomhelst! Så tack för det :) Och kom ihåg Familjeliv på lördag 9:03.

    SvaraRadera