Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 20 april 2011

Veckans utmaning: leverbiff med nötfärs

Dottern multitaskar :)

Jag köpte lever för andra gången i mitt liv igår, och nu är leverlådan i ugnen. Iom att jag inte ville göra en lika stor sats som senast, så sparade jag ca 200g av levern för att steka leverbiffar.
Jo, min kära man, du vågar nog komma hem ikväll :) Jag gillar heller inte leverlukten, det luktar betydligt mera när man steker den än när man har en leverlåda i ugnen.
Leverbiffar
  • 200g malen nötlever
  • 400g köttfärs
  • 2 små inlagda rödbetor
  • 1 lök
  • meiram
  • svartpeppar
  • salt
  • 2 ägg
Jag körde löken och rödbetorna i mixern och blandade sedan alla ingredienser. Försökte krydda ganska rejält. Lever smakar mycket starkt, därför valde jag att blanda i både nötfärs och rödbeta. Helt ok smak, tycker en som aldrig äter lever. Och färgen blev fin tack vare rödbetorna. Dottern vägrar äta av biffen iom att hon inte fick steka dem. Att hon blandade allting var inte nog, hon borde ju ha fått steka också tycker hon :)

1 kommentar:

  1. Blev sugen på leverbiff! Just så här att man blandar malet kött med lever så blir de just lagom goda, inte för levriga!

    SvaraRadera