Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 13 april 2011

Leverlåda del 2


Den köpta och hemlagade leverlådan med rörörda lingon
Igår kväll åt vi leverlåda igen och denna gång jämförde vi den hemlagade med den köpta. Jag blev själv positivt överraskad då alla barnen föredrog den hemlagade! Jag hann knappt själv sitta ner och äta när det hela tiden ropades på " mera leverlåda" :) Vi har lite mer kvar av butikens i kylskåpet för tillfället.
Mitt syfte med dessa experiment är inte att få barnen att tycka bättre om den hemlagade ( men gillar de bättre den hemlagade så är det givetvis roligt) men snarare att lära sig ifrågasätta och att se skillnader och i slutändan att vi kan göra allting själv av riktiga råvaror.
Nästa gång när barnen vill ha leverlåda, så tänker jag göra min egen igen.

1 kommentar:

  1. Måste erkänna smak och konsistens var mycket, mycket nära(*) Saarioinens låda, bara man dubblade mängden salt och socker från receptet. Och då är det närmast menat som något positivt. Med rikliga mängder rårörda lingon slank den ner utan fulare miner av en (mig alltså) som inte tycker om leverlåda...

    (*) Knappast klarar någon av att skilja dem åt ifall man inte har en referenslåda till hands...

    SvaraRadera