Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 1 maj 2011

Sachertårta

Det är några år sen jag senast gjort en Sachertårta, men igår gjorde jag en för att ta med den som efterrätt till valborgsbjudningen. Den var helt god, men är säkert ännu bättre idag för att inte tala om hur den smakar om några dagar :) Chokladkakor blir bättre när de får stå ett par dagar.
Nu hittade jag ett recept med enbart choklad och ingen kakaopulver, som mitt förra recept också innehöll. Jag lämnade bort majssirapen och bredde på den färdiga aprikossylten, för övrigt följde jag receptet. Bilden är tyvärr inte de bästa, men ger en bild om mäktigheten :) Receptet finns här.
  • Ingredienser

    Tårtbotten

    200 gram mörk choklad
  • 120 gram mjöl
    nypa salt
    150 gr finmalen mandel
    8 stora ägg 100gram strösocker
    150 gram osaltat smör
    1 tsk vaniljsocker

    200gr aprikosmarmelad

    Choklad glasyr

    275 gram mörk choklad
    80 gram osaltat smör
Vispa smör och socker väl, tillsätt äggula, vanilj och chokladen, som jag smalt i vattenbad. Blanda i vetemjöl, salt och mandel. Vispa äggivtorna till hårt skum. Rör försiktigt i chokladsmeten.

Grädda i en 28cm smord form i 50min på 160 C°

Låt tårtbotten svalna i formen i 15 minuter innan du tar bort den från formen.
Jag delade botten i tre delar och bredde på aprikosmarmeladen.
Smält chokladen och smöret i vattenbad och låt glasyren svalna lite grann innan du häller den på kakan. Låt kakan stelna i kylskåp.

1 kommentar:

  1. Åååå den ser ljuvlig ut. Jag vill ha!!! Måste nån dag satsa och utveckla en vetefri sachertårta.

    SvaraRadera