Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 3 maj 2011

Det doftar sparrispaj och mandelkex

Idag gjorde jag på nytt en sparrispaj. Sonen tyckte på basis av ingredienserna att det blir världens godaste paj :) Den här gången både skalade jag den gröna sparrisen och kokade den ett par minuter för att den skulle bli mjuk. Jag hade glömt tidningen ( Kevytkokki) med receptet i bilen, så fick göra en lite egen variant på den.

Botten:
  • 2dl fullkornsvetemjöl
  • 100g smör

Fyllning:
  • 1 paket grön sparris
  • en rejäl bit chèvre ost
  • 1 paket bacon
  • lök
  • parmesan

äggstaning:

  • 1 crème fraîche
  • 2dl grädde
  • 1 ägg
  • peppar
  • 2 tsk skal av en ekologisk citron

Mannen stekte lök och bacon. Under tiden förberedde jag botten och sparris. Efter att ha skalat och kokat sparrisen, började vi fylla pajbotten. Först lök/baconblandningen, sedan sparris, chèvre, massor med parmesan (som sonen gärna rev :) ) och till slut äggstaningen. Ca 35 minuter i 200 graders ugn. Riktigt gott och härligt med lite citronsmak! Mannen däremot, förknippar citron med söt paj :)


Mandelkex

I samma tidning fanns ett recept på mandelflarn. Nu hade jag inte riktigt lika mycket mandelspån hemma, så fick improvisera lite och blev inspirerad att istället göra helt egna kex:

LCHF Mandelkex

  • 2 msk indiansocker
  • 2 ägg
  • 1dl maizenamjöl
  • 2tsk bakpulver
  • 100g mandelflan
  • 80g mandelmjöl
  • skal av 3/4 citron
  • 2 msk smör
  • 50g torkade tranbär

Vispade sockret och äggen poröst. Blandade sedan i resten av ingredienserna. Dessa kex blev ganska lchf, inte så söta, men med smak av citron. Om man lämnar bort mandelmjölet och lägger till mera mandelflan istället ( + mera socker), får man jättegoda mandelflarn. Hur mandelflarnen blir med lite mindre socker måste jag också pröva :)
Klicka på plåt och bred ut. Om man har mandelmjöl i smeten, breder kexen inte ut sig på plåten. Gräddas i ca 15 minuter. Riktigt goda små tekakor :)
Gjorde även en sats helt lchf-mandelkex. Annars samma botten, förutom att jag lämnade bort sockret, bytte maizenan mot kokosmjöl och använde bara 30g torkade tranbär. Måste ännu experimentera mig fram så att jag kunde få mandelflarn helt i lchf, tillsvidare har det blivit mandelkex. Söta är dessa kex givetvis inte, men jag tycker att de är helt ok, passar bra med te :)

Mandelflarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar