Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 22 maj 2011

Alfalfa i mängder


Nu har vi kylskåpet fullt med alfalfa :) Det var inte bara en gång jag fick byta till större burk under groddningen...
Alla barnen smakade av dem idag, och det slank helt bra ner, men något måste jag hitta på att göra av groddarna, för de håller ju ändå inte så länge i kylskåp. Så i morgon skall det bli en alfalfasmoothe :
  • alfalfa
  • melon
  • kiwi
  • vatten
(Gjorde en version åt mig just, och den blev faktiskt fräsch. Jag gillar alfalfans krispighet och kiwins sötma i denna dryck). Nu är det bildstopp för en tid framöver, hårdskivan lär ska vara full...

Häromdagen gjorde jag också en quinoasallad som blev helt god, tyckte jag. Barnen ville inte ens smaka... Däremot vågade alla smaka på quinoan, dottern gillade den bra :) Och kidneybönor åt hon i mängder och massor medan vi lagade salladen :) Det blev en hel del quinoa, som jag nu fryst in.
  • kidneybönor
  • quinoa
  • tomater
  • gurka
  • paprika
  • lök
  • vitlök
  • spiskummin
  • salt
  • peppar
  • citronsaft
  • olivolja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar