Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 14 maj 2011

Riktig mat * 2


Häromdagen var jag på Tosiruoka-Nina Westerbacks intressanta föreläsning om mat och hälsa. Många saker var bekanta för mig, iom att jag är rätt så intresserad av just mat och hälsa, men massor med nya saker fick jag lära mig, om tex diabetes, kolesterol och överlag näringsfysiologi. Och sen många praktiska tips som det kom upp under kvällens lopp! Jag hade kameran i väskan, men glömde helt bort att föreviga föreläsningen på foto.
Sonens förskola och dagis hade ett sportevenemang samma eftermiddag, så vi var ute i solskenet i 3h :) Snabbt hem, och panera sej innan föreläsningen.
Jag gjorde en dubbelpanering, panerade först fileerna i lite vetemjöl kryddat med salt och peppar, gned i dem sedan rivet citronskal. Sedan vände jag dem i ägg och tillslut vände jag filéerna ännu i mandelmjöl. Stekte på båda sidor ett par minuter och lade på ett ugnsfat och stekte dem i ugnen i ca 15 minuter. Inte världens vackraste, pga tidsbrist, men riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar