Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 17 maj 2011

Köket i full användning!


Jag har gått igenom våra köksskåp, och nu har jag kokat quinoa, blötlagt både kikärter och kidneybönor, linser, kokat rågkrossgröt och groddat alfalfa. Allt sånt som jag av olika orsaker inte fått gjort på länge. Men värst vad man kommer bra igång när man bara tar skeden i vacker hand och börjar göra något! I samma veva gjorde jag en blåbärskaka till sonens våravslutning.

Det enda som jag nu behöver är bra barnvänliga recept för quinoan. För där har jag helt idétorka.



5 kommentarer:

  1. Va, har du _sått_ alfalfan? Menar du groddat? :)

    Quinoan kan ju användas till precis vad som helst, ungefär som ris. I sallad, med sås eller gryta till, så där bara, i soppa, you name it.

    SvaraRadera
  2. HAr nu fryst in hel del quinoa och ska i morgon laga en sallad med quinoa. Har en känsla av att jag måste "gömma" den för att barnen ska äta. Det är nämligen en tid sen vi ätit quinoa senast...

    SvaraRadera
  3. Jag antar att du redan vet att man måste skölja den väldigt noga för att få bort det bittra.. Min dotter äter det som det är typ som ris men hon tycker om lite speciella saker som Kapris, oliver.... Jag var på Prima i Gamlas förra veckan och där hade dom en liten avdelning från Maatalatori (skrev jag rätt nu?). Hade dessvärre inte tid att utforska just den avdelningen då. Marie

    SvaraRadera
  4. http://kockglantan.blogspot.com/

    Tipsar om en bra blogg jag hittade... en ur och skur dagis- kock från Lidingö. Ha en trevlig vecka! /Monica

    SvaraRadera