Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 18 november 2010

Skyr i Finland


För 10 år sen då min man och jag var på Island, kan man väl säga att vi levde på Skyr! Allting var ju så fruktansvärt dyrt där, säkert Skyr också, men det var så gott. Nu har denna isländska kvarg hittat till våra finska matbutiker och idag fick jag smaka av den på det "Isländska salutorget" på Nifin i Helsingfors. Visst var det gott, men smakade det så här för 10 år sedan? Det finns tydligen 4 olika smaker att välja mellan, jag smakade på den med blåbär och den var helt god, liknade nog mycket vår kvarg, mer än vad jag kom ihåg. Men varning! Köp inte den med vaniljsmak, för den är inte sötad med socker utan med ett par andra sötningsmedel!

Mer om Skyr här.

1 kommentar:

  1. Ska berätta detta till min isländska kollega här på jobbet... /Marie

    SvaraRadera