Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 28 november 2010

Malins mudcake




Bakade till dotterns 2-års kalas denna härliga mudcake. Egentligen var det andra gången jag bakade den redan, men har inte bloggat om den innan. När jag fått kakan i ugnen märkte jag till min besvikelse att jag glömt strösockret! Jag vågade ju inte bjuda på kakan utan att ha smakat först, så därför fick jag sätta fantasin med i spelet och formade den runda kakan till en stjärna för att kunna smaka på den. Döm om min förvåning- kakan blev riktigt god, även utan socker! Och en ljuvlig kompakt konsistens, Mmm... Som mörk choklad använde jag denna gång Pandas choklad, vilken tydligen i sig är lite sötare.

Till min kaka behövs:

  • 250 g smör
  • 250 g Pandas mörka choklad
  • 3 dl nybryggt kaffe
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver

Skär smöret i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med chokladen. Häll chokladsmeten i en matberedare eller en skål. Tillsätt kaffet. Tillsätt äggen och börja vispa på medelfart. Blanda försiktigt i de torra ingredienserna. Häll smeten i en smord form. Grädda i ca 1 h på 150 C, kontrollera med en sticka att kakan är klar.

FUDGEGLASYR

2dl grädde
1/2dl ljus sirap
200g mörk choklad

Koka upp grädde och sirap. Låt svalna några grader.
Finhacka chokladen och rör ner i grädden tills chokladen smält. Låt fudgen kallna innan du häller på. Den blir rinnig, men passade jättebra till den här kakan. Kyl tills glasyren stelnat.

Jag serverade hallonmousse till kakan.

  • 2dl grädde
  • 2 äggvitor
  • 4-5msk hallon
  • 1-2tsk vaniljsocker

Vispa grädde och äggvitor skilt för sig. Vänd ner äggvitorna i grädden och tillsätt hallonen och sockret.

3 kommentarer:

  1. Ser härligt gott ut. Men varför silade ni smeten? För att undvika klumpar? Tar tacksamt emot tips. /Marie

    SvaraRadera
  2. ååh så fin den blev :) Använder man söt choklad i smeten behövs inget extra socker, egentligen. Kan nog hända att PANDA's choklad är ganska söt. Sen kommer ju ändå den söta glasyren ovanpå ännu till - så det kanske skulle ha funkat ändå även om kakan inte skulle ha smakat så sött :)

    SvaraRadera
  3. Marie; Hade tänkt fråga Malin samma sak, varför måste smeten silas?

    Jo, Pandas mörka choklad är nog sötare än den från Lidl jag brukat använda i vanliga fall.

    SvaraRadera