Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 20 november 2010

Fond de la maman!


Vi använder en hel del grönsaker i vår matlagning och jag vill inte ens tänka på hur mycket god fond vi gått miste om vid det här laget iom att vi inte haft den blekaste aning om hur en fond görs. Hade faktiskt inte ens kommit på tanken tidigare. Tacka kan jag nu bloggen Christians mat och minnen, samlade recept, där han ger en grundlig beskrivning på hur man skall gå till väga då man gör sin egen fond
I min första fond har jag nu rester av:
Kålrot, rova, lök, purjolök, morot, broccoli och lax. 
Kryddat har jag med:
svartpeppar, lagerblad, persilja
Resterna har småputtrat i 6h nu, nu börjar jag reducera den. Efter att jag silat allting, lät jag den ännu småputtra ca 3h. Mycket stark smak av fisk, skall definitivt krydda min nästa fisksås med fonden.
Det blev tillslut 2dl fond av många liter vätska!
Fond nr 2
Jag blev så inspirerad av fondandet :), så nu har jag mitt andra kok på gång. Denna gång rester av äppel, morötter, zuccini, kål som jag kryddat med svartpeppar, lagerblad, vitlök och persilja. Det blir en lång natt :)

1dl färdig fond...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar