Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 26 november 2010

Kolesterol?

Fick nyss mina laboratorieprov. Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Inom parentes mina värden för ca 3 år sedan.

Totala kolesterolvärdet: 6.9 ( 5.2)

HDL: 1.77 ( 1.5)

LDL 4.8 (3.3)

Triglyceriderna: 0,62 (0.94)


Vad är dessa triglycerider? Mina triglycerider verkar vara bra,  HDL sku kunna vara högre iom ett högt LDL. Läkaren vill säkert att jag sku börja äta kolesterolmedicin, men är inte intresserad. Måste låna några böcker så att jag vet mera: Kendrick Malcolm - Ei sittenkään kolesteroli och Uffe Ravnskovs bok Kolesterolimyytti 



5 kommentarer:

  1. När man kör LCHF så äter man väl rätt mycket grädde, ost och annat kolestrolrikt och det påverkar väl dessa värden...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är mycket möjligt. Men, är det hela sanningen? Skulle vilja se hur mitt LDL ser ut. Har ögnat lite på nätet om LDL, och det kan väl finnas olika "storlekars", så man borde analysera närmare..

    SvaraRadera
  3. Förhållandet LDL/HDL samt triglyceridernas värde är de två faktorer du ska titta på. Triglyceriderna har förbättras (de återspeglar ganska direkt sockret i maten), förhållandet LDL/HDL har för dig blivit lite sämre (2,2 >> 2,7) men är fortfarande lägre än 3. Enligt forskning är förhållanden 1...3 lika bra, medan det blir sämre när det går över 3. Så jag skulle inte vara orolig. Kroppen behöver kolesterol, vad skulle det vara för ont med det?

    Ravnskovs bok är säkert bra att läsa.

    SvaraRadera
  4. Tack Nina! Det lät logiskt! Det bara känns som enorma förändringar från mina värden för 3 år sen, därför har jag varit lite förbryllad.

    Min läkare medgav att kosten inte har så stor betydelse, han talade om kolesterolmyten faktiskt. Med Benecol produkter kan man sänka sitt kolesterolvärde med 10-15 %, så det är bara livsmedelsindustrin som gör stora summor när de kallar en produkt för kolesterolsänkande, försäljningen genast upp med 2000 %. Däremot predikade han om statinerna, alltså kolesterolmedicinerna som han tyckte att sgs alla finnar borde få pga deras andra goda hälsoeffekter... Här verkade han nog själv ha kopplingar till läkemedelsindustrin sku jag säga...

    SvaraRadera
  5. Låter intressant! Jag är absolut inte negativ till LCHF men har undrat hur det "blir" när man äter relativt mycket grädde, ost mm när man äter LCHF.. Man hör ju ofta att man ska undvika mättat fett osv.. Är inte så insatt i LCHF men har hört mycket positivt om detta- Lycka till! Ska läsa mer om detta när det finns tid över...

    SvaraRadera