Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 28 november 2010

Skål för lillajulen med lingon- och blåbärsglögg


Jag har alltid älskat glögg, därför blev jag så glad när jag i Marthornas kokbok hittade ett recept på lingon- och blåbärsglögg som jag lät mig inspireras av.

  • 1,5l vatten
  • 2-3dl fläderbärssaft
  • 2dl lingon
  • 2 dl blåbär
  • 1 kanelstång
  • kanel
  • torkad ingefära

Jag mätte upp alla ingredienser i en kastrull och kokade upp det hela. Blandningen fick idag småputtra i några timmar, för att få en intensivare smak. Vill man ha lite sötare smak, får man tillsätta socker, min blev den ganska sur, men jag gillade den så. Min man blandade i lite rödvin :) Serverades med russin och mandlar samt min mans goda mjuka pepparkaka med lingon.

1 kommentar:

  1. Åååh vad gott det lät, jag satsar nog på lite med socker i....

    Har skickat dig en liten utmaning, så om du är intresserad så kika in på min blogg.

    SvaraRadera