Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 18 november 2010

Dagismat- veckans meny


Vi äter bra mat på vårt dagis, tycker jag. Så långt som möjligt ekologiskt och inhemskt, vegetariskt rätt så mångsidigt och vi gör allting själv. Inga hel- eller halvfabrikat hos oss! De flesta barn är nya för i år och dessutom många 3-4-åringar, och det märks på hur de äter. Inte så bra alltid, men det brukar ta en termin så är de vana vid vår mat och sen brukar det gå bra. Vi hade 6 förskolebarn i fjol, och jag kan tänka mig att man fick laga mycket större mängder mat då jämfört med nu.

Efter att nu jobbat på dagiset 3 månader så känner jag också igen barn som inte tycker just om nånting alls, undrar just vad hon äter hemma. Sen finns det de härliga barn, som MoWe också skriver om, som alltid kommer in i köket efter utevistelsen och frågar vad det blir för mat och de små nyfikna som emellanåt dyker upp för att se vad jag gör. Ungefär hälften av barnen har redan fått vara med och hjälpa till och det har varit jätteskoj!


Iom att jag jobbar bara måndag och tisdag är det just dessa dagar som det blir lite mer avancerat. Och onsdag med lång skogsdag är ju alltid grötdag då lunchen dessutom äts lite senare.

Den här veckan ser matsedeln med lunch och mellanmål ut så här:
Måndag

Indisk inspirerad böngryta med ris
Grönsallad med ananas

Mannagrynsgröt på frukt och bär


Tisdag

Solsoppa ( med blomkål och morötter) Scones med ost paprika och gurka
Karelska piroger med äggsmör + fruitie

Onsdag
Mannagrynsgröt och bröd
Ris à la Malta

Torsdag

Kållåda med rårörda lingon

Fattiga riddare gjorda på grahambröd


Fredag

Föräldramat, då någon förälder lagar maten

Idag kom vår beställning från Svarfvars och nu har jag både hemma och på dagiset en massa härliga grönsaker som morot, kålrot, rova, kål, zuccini, blomkål, broccoli, purjolök, fänkol och potatis som bara väntar på att bli tillagade. Så det skall bli en hel del brainstorming under helgen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar