Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 19 november 2010

Byns billigaste eko-ägg!

Var alltför lat idag för att med två barn gå 100m extra för att komma till S-butiken, där jag försöker handla vår mat, utan gick istället till Stockmann. Döm om min förvåning när jag råkade hitta ekologiska ägg i lösvikt för 5,50 Eur /kg!!! I S-butiken kostar de över 6 Eur kg. Och inte nog med det, den norska laxfilén kostade 8,90 Eur/kg, då den i K-butiken i går kostade 18,90 Eur kg!!! Köpte också malet kött som var i samma prisklass som den jag brukar köpa annanstans. Den inhemska gurkan var också billigare än S-butikens, medan mjölken och crème fraîchen var lite dyrare. Så inte så illa, egentligen ska man nog veta vad man köper och varifrån. Jag tycker att Stockmann alltid haft dyrare bröd och mjölkprodukter än då tex S-butiken, medan man har kunnat få frukt, grönsaker och ibland fisk billigare på Stocka.

I morgon skall det bli fisksoppa med en massa goda rotfrukter som jag köpte från Svarfvars och med den ena fiskfilén. Till efterrätt skall jag laga en lchf version av Ris à la Malta som jag hittade i Anna Halléns kokbok som jag lånade från biblioteket idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar