Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 27 april 2009

kladdkaka

Packade med ingredienserna till en kladdkaka när vi åkte till farmor på extempore besök. Men glömde tyvärr kameran hemma... Receptet är från Leilas A Piece of cake, som blivit min favoritkokbok. Hon har många ljuvliga recept, och dessutom inte så komplicerade. Ibland har jag ett barn fast i bröstet och två större som får sköta bakandet... Det var hennes kladdkaksmuffinsrecept som jag använde den här gången. Eftersom jag inte hade muffinsformar, så fick det bli en kaka istället. Receptet fungerade utmärkt till en kladdkaka! Här är mitt recept som jag gjort lite hälsosammare genom att använda fullkornsvetemjöl och rypsolja, fast den har en lite skarpare smak.

  • 2 ägg
  • 1tsk vaniljsocker
  • 2dl socker
  • 50g smör
  • 1/2dl rypsolja
  • 1dl ljus sirap
  • 2dl fullkornsvetemjöl
  • 1dl kakao
  • 1tsk bakpulver
  • 100g 70% choklad
  • en nypa salt

Vispa ägg och socker pösigt

Smält smöret och chokladen, häll i olja, sirap och blanda med äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar