Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 25 april 2009

Ugnslax


Vi hade inte ätit fisk på länge, därför blev den här helgen en riktig laxhelg. Pojkarna älskar lax så jag gjorde en ugnslax med fisksås ovanpå. Tyvärr blev den lite smaklös i mitt tycke, men barnen åt med god aptit. Lillebror sade att vi någongång igen kunde laga samma mat. Nästa gång skall jag krydda mera, speciellt mera dill. Jag tog med receptet i min blogg, iom att barnen verkligen tyckte om den. Ugnslax är en säker rätt om jag verkligen vill att mina pojkar ska äta.
Ugnslaxen:
  • 600g lax
  • citron
  • svartpeppar
  • timjan
  • dill
fisksåsen:
  • 2 msk smör
  • 3,5msk vetemjöl
  • 4dl vatten
  • 1dl grädde
  • 2 äggulor
  • svartpeppar
  • 2tsk vegetarisk buljong 
Skär laxen i bitar, lägg den i en ugnsform, krydda den. 
Såsen: Smält smöret och rör ner mjölet. Häll i vattnet och koka under omrörning i ca 3 min. Rör sedan ner en äggula i taget, blanda i grädde. Låt sjuda och rör om tills såsen tjocknar. Häll över fisken. Gratinera i 200 grader ca 25 minuter. Vi åt laxen med vitlökspotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar