Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 9 april 2009

Barnmat och efterrätter

Barnmat. Det äter vi dagligen. Antingen riktigt basic mat som barnen garanterat gillar, eller barnmat med lite finess. Som tur är har våra barn alltid ätit bra, så det är roligt att prova på nya recept också. Boken "Mat för barn och deras föräldrar" har jag använt mycket. Senast för ett par dagar sedan gjorde jag den "förenklade lasagnen" som barnen verkligen gillar. Båda åt 3 portioner var...

Både igår och idag blev det sallader till middag. Igår en potatis- och laxsallad med diverse grönsaker. Den var mättande och god, barnen var förtjusta över att få äta potaits för en gångs skull. Idag blandade jag ihop en av mina nya favoritsallader,  en mexikansk sallad med majs, avocado, lök, tomat och en enkel vitlöksdressing + tacon till. Majsen i salladen måste absolut vara söt, annars fungerar inte smakerna ihop.

Jag har också några idéer till efterrätter till påskhelgen. I morgon skall vi laga en påskkaka med persikor. Receptet fanns i nyaste Birka. Jag har ofta prövat Birkas recept, och de har varit bra. Sen har jag köpt passionsfrukter, så det blir en passionskrem med hallon på söndagen. Det är en härlig efterrätt som vi såg Sara La Fountain tillreda i ett varuhus i augusti i fjol under Esbo 550år jubileumsveckan.

Lillasyster är snart 4,5 månader, och vi skall nu börja ge henne lite fast föda också. Antagligen redan i morgon. Så en ny era börjar för både oss och henne. Storebror gillade mina hopkok, medan lillebror inte alls var förtjust i dem. Få se vad lillflickan tycker.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar