Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 7 april 2009

Solpaj



Blev inspirerad av ett recept jag hittade i någon gratistidning, kanske Birka på kycklingpaj med aprikoser på. 
När jag bakar något saltigt, följer jag sällan receptet till 100 %. Den här gången bytte jag bl.a. aprikoserna mot persikor. Barnen tyckte persikodekorationerna såg ut som solstrålar, därav namnet solpajen. Pajen blev god, barnen gillade den.
Pajdeg:
  • 2dl speltmjöl
  • 1dl vetemjöl
  • 125g smör
  • 3msk kallt vatten
Fyllning:
  • 300 strimlad kyckling
  • 2msk olja
  • 1 hackad lök
  • 1/2dl hackad persilja
  • 2msk Thai sweet chilisås
  • svartpeppar
  • 2dl riven goudaost
Äggstaning:
  • 3 ägg + 3 dl mjölk + svartpeppar
  • 1 burk persikohalvor i egen juice 
175 grader 25 minuter

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Även pappa gillade den! Lite getost eller aura hade gett lite extra pappasmak åt den. Jag trodde det var persikor, inte nektariner.

    SvaraRadera
  3. Javisst, var det persikor :)

    SvaraRadera