Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 11 mars 2011

Lyft fram katten på bordet!


Har du någonsin funderat på vad ditt barn äter i skolan? Många säger att deras barn är jättenöjda med skolmaten, men tyvärr säger detta ingenting om kvaliten på maten. Tyvärr så kan den innehålla en massa annat än vad man kanske skulle förvänta sig och få riktiga råvaror:
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2011/03/09/syotetaanko-lapsellesi-koulussa-roskaa/20113307/12
Vi vill ju alla att våra barn ska få bra och näringsrik mat. Hemma kanske vi kan ha koll på alla tillsatsämnen, men hur är det med tillsatsämnena i skolmaten? Hur många har pratat med kökspersonalen eller någon annan som ansvarar om skolmaten? Jag utmanar alla att göra det!
Jag har själv pratat med kökspersonalen på äldsta sonens skola. Men skall ännu kontakta kostchefen där för att få lite tilläggsinformation. Ganska nöjd är jag, åtminstone är maten i hans skola bättre än i många andra skolor, men inte helt E-fri. Samtidigt blir jag ledsen iom att jag vet att han är den i vår familj, tillsammans med pappan, som får i sig mest E:n iom att de äter så mycket utanför hemmet.
Hemma så är det sgs E-fritt. Vissa produkter, som grynost, köpta inlagda rödbetor ( hädanefter gör jag dem själva), tomatketschup, bakpulver, blåbärssoppan, samt ost och skinka innehåller tillsatsämnen. Men den riktiga maten vi gör är helt E-fri. Så jag kan vara stolt då jag säger att mina barn här hemma inte får just alls några tillsatser i sin mat. Det känns väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar