Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 27 mars 2011

Hälsosamma drycker med blåbär


Blåbär är en mycket bra råvara, även som djupfryst. Igår och idag har jag gjort tillsammans tre lite olika men goda drycker.
Dryck nr 1 Blåbär-och kiwidryck
Medan jag lagade maten fick dottern underhålla sig med att laga den första drycken åt oss till efterrätt. Jag skalade och skar frukten, hon blandade med mixern :) Alla var nöjda.
  • 3 st kiwin
  • 2dl djupfrysta blåbär
  • 1/2dl osötad svartvinbärssaft
  • 3 dl vatten
Allting blandades i mixern. Gott och hälsosamt
Dryck nr 2 blåbär-och pärondryck
  • 1 påse blåbär
  • 1 päron
  • vatten
  • en skvätt havtornssaft
  • 1/2dl svartvinbärssaft
  • vatten enligt önskemål
En mycket god och svalkande dryck!

Dryck nr 3 blåbärsdryck med honung
Denna dryck som jag lagade till mellis på dagis idag blev min favorit:
  • 3 påsar djupfrysta blåbär,
  • 2dl svartvinbärssaft
  • 5dl vatten
  • 1 msk honung
Allting blandas i en mixer och hälls upp i en stor tillbringare. Serverades tillsammans med en lingon-och äppelpannkaka.

1 kommentar:

  1. Hej Majmamma!
    Visst är de så att det är du som skall komma i höst till Grythyttan med MoWe... Och visst var det så att du hade släkt i Norge som du brukar besöka och även skulle besöka nu i Aprill... eller är jag helt ute och cycklar...I fall det stämmer att du skall besöka Norge , Oslo och Movatten så ta gärna kontakt med oss vi kan mer en gärna ordna med en middag för er alla oansett hur många ni är. Vore kula att träffas i såfall. Hör gärna av dig till min e-post: ctikk47@online.no så kan vi ordna med något smakligt för er...

    SvaraRadera