Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 6 mars 2011

Fastlagssöndag


Dottern väckte mig kl 5.30, kl 6.30 ville hon stiga upp och pussla, kl 7.30 började vi baka!
Lite fastlagsbullar och en bärkvargpaj tidigt en söndagsmorgon. Bullreceptet tog jag från Birka-tidningen, men de blev lite väl kompakta.
Pajreceptet är också från samma tidning och jag är riktigt nöjd med den.
Jag var tvungen att lite ändra på receptet och till min kaka hade jag:
  • 2dl vetemjöl
  • 1dl vetekli
  • 1tsk bakpulver
  • ca 1 dl smör


Fyllningen:
  • 250g naturell kvarg
  • 1/2dl socker
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 1 påse med djupfrysta blåbär
  • lite röda vinbär
Blanda degen och lägg i en smord pajform. Häll på bären och sedan smeten. Grädda i 30 minuter i 175 graders ugn. Gott!
Min mamma hade bakat goda bullar så vi fick goda fastlagsbullar med grädde, hallonsylt och mandelmassa hos henne. Lite pulkaåkning efteråt i det blåsiga solskenet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar