Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 4 januari 2011

Vad ska jag göra i år?


Jag märker att jag börjar bli smått stressad över att min vårdledighet tar slut i slutet av året. Jag har nu varit hemma 6,5 år redan och det är dags att börja tänka på att återvända till arbetslivet på riktigt. Men vad vill jag göra? Det är den stora frågan! Jag skulle absolut vilja göra något meningsfullt, men luckorna och frågorna är ännu många. Ett jättesvårt pussel som min dotter skulle säga. Det kommer att bli många stora beslut i år allt från dagis- och skola- till jobbfunderande och hur vi ska sköta logistiken för att inte tala om själva vardagen hur vi ska få den att fungera.

Jag har njutit massor av vårt långa jullov, kanske för att det var säkert mitt längsta för en lång tid framöver. Och att inte behöva ha bråttom om morgnarna, det har varit lyx. Barnen har visserligen vaknat 7.30-9 tiden, men låtit oss vuxna sova. Hur skall vi klara av att hinna i tid igen om ett par veckor.

Jag har dessutom blivit helt led på all snö. Att få tre barn påklädda när man ska nånstans är inte roligt, speciellt sen när 2-åringen inte trivs så bra ute... Som tur är älskar pojkarna vintern, idag var de ute 3h, igår nästan 5! Men jag själv, jag skulle vara helt färdig att bosätta mig på ett varmt ställe någonstans där man kunde leva ett enkelt liv utan en massa grejer.

Överlag det där med grejer. Jag tycker inte om en massa onödiga saker. Visst skulle det ju vara helt roligt med en 40 tums TV, men helt på riktigt, behövs den? Eller Wii var ju helt skoj när vi lånade den av ett par bekanta förra våren, men inte behöver jag den, fast det alltså var hur skoj som helst.Tex är jag helt säker på att jag skulle klara mig bra med en garderob med bara några baskläder + sen en uppsättning finkläder. För ett par dagar sen gick jag ganska radikalt igenom barnens klädskåp och förde bort 4 stora påsar med kläder, av vilka hälften var för små, medan resten var helt onödiga. Vem behöver 30 t-skjortor eller 15 collegebyxor? Och då köper jag jättesällan kläder, vi har fått det mesta... Så nu är hyllorna tommare, och det märks genast om något är i tvätten. Tidigare var det ingen skillnad om tvättkorgen var full, lika fullt var skåpet ändå. Jag måste göra samma rensning i mitt skåp, efter min vikltnedgång förra hösten, så får jag igen ta i användning kläder från tidigt 2000-tal och kassera många av de nyare :)

Kanske det här med att städa skåp förbereder mig i mina funderingar kring jobbet och allt annat?

Fast jag inte annars gillar att köpa saker så finns det ett par saker jag inte vill pruta på; att äta och laga bra mat. Visserligen har det inte blivit några kulinaristiska upplevelser den senaste tiden här hemma, men försöker köpa ekologiskt och laga god och mångsidig mat. En annan sak som jag skulle vilja göra mera är att resa. Inga längre resor just nu, men några mindre ibland piggar upp. Så nu skall vi både till Oslo och Umeå och hälsa på mina systrar med familj. Synd att de inte bor på Seychellerna! Jag har en sån reslust att jag skulle vara färdig att åka antingen med man och barn eller bara med barnen- om mannen måste jobba, någonstans till södern och bara njuta av inte alltför heta sommardagar några veckor. Sen när jag börjar jobba finns inte den här möjligheten till frihet längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar