Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 29 januari 2011

Folkhälsans matpratarkurs


Min karriär inom kost har nått sin andra milstolpe: efter att ha tagit hygienpasset i fjol, är jag nu även matpratare!
Har en inspirerande 2 dagars matpratarkurs bakom mig. Både igår och idag har jag varit på Folkhälsans matpratarkurs i Helsingfors. Kursen var intressant, visserligen var det mesta bekant, men samtidigt känns det väldigt bra att ha gått igenom främst näringsrekommendationerna i ett trevligt gäng :)
Jag kan ju inte säga att jag själv följer näringsrekommendationerna i min egen kost, iom att jag äter mera fett och lite mindre kolhydrater än det rekommenderas så ur den aspekten var det också extra intressant att gå kursen.
Det var lätt att bara lyssna på fettrekommendationerna ( eller snarare avsaknaden av fett), men svårare sen när man skulle jämföra produkter bedöma vilken som var bäst. Nå, jag fick ju en uppgift med 5 olika yoghurt och filprodukter, där man då skulle analysera fett och kolhydrater som yoghurtprodukter innehåller. Av dessa hade jag enbart har filen åt sonen ett par gånger, men annars var de så fel produkter för just mig; en med 0% fett, en med en massa sötningsmedel och sen ett par med en massa kolhydrater. Inte en enda "naturell" yoghurt med rätt fettprocent. Dessutom var två av produkterna tillverkade i Ungern och Polen, vilket gör att jag aldrig skulle köpa dem oavsett. Så enligt rekommendationerna så borde ju de fettsnåla vara överst på listan och de feta sist ( för de var också kolhydratrika). Onödigt att säga hur jag rangordnade dem, men nog tänkte jag flera gånger att beroende på livssituationen, kunde jag göra det på två olika sätt, eller egentligen tre; enligt det mest hälsosamma beträffande innehållsförteckningen, enligt näringsrekommendationerna eller att bara lämna dem kvar på hyllan.
I den andra paruppgiften diskuterade jag och min väninna hur man kunde få barn att äta mer frukt och grönsaker både hemma, på dagis och i skolan. Vi hade lite Sapere med en knippe bladselleri vi köpte i närbutiken och smakade på den med alla sinnen. Vi diskuterade också vad allt man kan göra för att få barn mer matintresserade och därmed också frukt och grönsaksintresserade.
Kursledarna, som var en kostrådgivare och en näringsterapeut, var duktiga och dynamiken mellan dem var bra. Jag kan bra se mig som matpratare för Folkhälsan i framtiden, trots att jag personligen har en lite avvikande åsikt om just användning av margarin. Är riktigt sugen på någonslags fortsättning inom området redan! För övrigt var det inget fel på de rådande kostrekommendationerna :)
Det var roligt med två bekanta på kursen, Flo ( kolla gärna hennes analys om kursen) och MoWe. Även resten av kursdeltagarna verkade trevliga och ser framemot att träffa alla igen för utbyte av erfarenheter senare i år.
När jag kom hem ikväll stekte jag en omelett med ost, gjorde en grönsallad med gurka, tomat och ananas, makrill i tomatsås och sen ännu en rödkålssallad med majonnäs. Mycket grönsaker men även fett :)
Rypsolja ska jag börja använda ännu flitigare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar