Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 30 januari 2011

Ekologisk och inhemsk februari

Inspirerad av ett par bloggare, senast Ekologiska fotspår skall jag också nu se vad matkostnaderna för vår 5 personers familj blir under en månad. Nästa månad skall vi alltså äta ekologiskt ( eller inhemskt) hela månaden och fortsätta göra maten själv :)
För tillfället köper vi sgs alltid ekologiskt: ägg, lättmjölk, yoghurt, frukt, mjöl, mysli, rypsolja
Jag skall i februari börja försöka köpa följande ekologiska varor: smör, grädde, ost, grönsaker, kött, pasta, ris, rotsaker, ketschup, majonnäs, bär, färska kryddor, kvarg och gräddfil (finns det?)
Dessutom kommer jag att fortsätta köpa inhemskt det som jag inte får ekologiskt: kött, grönsaker, pålägg, bär
Fisken har varit norsk lax, måste fundera mera på vad annat det kunde vara.
Brödet bakar vi själv av ekologiskt mjöl. Vi köper inte mycket bröd för det är så gott med hembakat. Dessutom är färdigt bröd dyrt. Så nu skall det bli mycket surdeg och semlor :)


Jag får säkert fylla på min lista ännu, säkert mycket jag har glömt
Det skall bli jätteintressant med ett sånt här matprojekt. Någon annan som antar utmaningen?





3 kommentarer:

  1. Listan är lite reviderad...
    Vi har kommit överens om att inhemsk gurka och tomat är tillräckligt ekologiska (fast vi verkar ha 6 kg spanska tomater på kommande).

    Och sen kommer jag nog att protestera om man bär hem något som kostar > 4 ggr mera än vanliga inhemska produkter. Som t.ex. smör och ost.

    Fisken får väl lov att bli något fångat i Barents hav. Jag inbillar mig det inte ännu är helt slutfiskat där...

    Dessutom köpte jag (med tanke på dig) ekologisk medvurst och sojasås igår.

    SvaraRadera
  2. Och den "ekologiska" vispgrädden som är laktosfattig och har diverse "tillsatsämnen" är nog inte välkommen.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Bakpappa om det mesta. Men de där spanska ekologiska tomaterna är faktiskt billigare kg pris än de inhemska för tillfället.

    Sen har jag också bestämt mig att den ekologiska osten och smöret får stanna i affären, det räcker med att de är finska så får de följa med hem.

    Så jag får nog själv också revidera listan med att säga att det mesta är inhemskt eller ekologisk. Livet blir helt enkelt för svårt med att försöka hitta allting ekologiskt. Beställde rotfrukter och grönsaker från Svarfvars, som jag nu till största delen har förvällt och fryst ner.

    Vad gäller fisken, så blir det den gamla vanliga laxen. Är för okunnig om olika fiskar ändå.

    Sist och slutligen så har vi handlat ganska bra redan tidigare. Jag kommer dock att följa upp vad vår nota för hela februari blir då man köper mest inhemskt och ekologiskt

    -majmamma

    SvaraRadera