Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 27 januari 2011

LCHF: Stekt sej med saffranssås

Jag vann Ulrika DAvidssons bok, LCHF på mitt sätt i höstas och har gjort några recept från den, senast en sejrätt. Jag ändrade lite på receptet och det blev i mitt tyckte riktigt gott!

  • 600g djupfryst sej
  • salt och vitpeppar
  • smör


  • 1 lök
  • knappa 0,5g saffran
  • 1dl vatten
  • 1dl grädde
  • 1dl purjolök
  • 1dl ärter

Jag stekte sejbitarna i smör och saltade ochpepprade dem. Efter det lade jag lade jag hackade löken och purjolöken i och när den var mjuk tillsatte jag vätskorna. Tillslut ärterna. Allting fick puttra en stund och serverades tillslut med kokt broccoli.

Vi har inte ätit sej på evigheter så de var mycket skeptiska, min man tyckte såsen smakade för mycket saffran. Men överlag en helt bra rätt, barnen kommer nog att lära sig att tycka om sej i något skede :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar