Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 17 januari 2011

Hi Umeå, bye bye Esbo and Oslo here we come!

Jag har varit lite lat på bloggen på sistone. Dels har vi haft låååångt jullov, totalt en månad hemma med barnen! Så vi passade på och hälsade på hos min systers familj i Umeå förra veckan och ikväll blir det en tumisresa för mig och mitt äldsta barn till Oslo och hälsa på min andra syster med familj. Skoj!

Lite mat har vi hunnit med under tiden, men inga nya recept har jag prövat. Hemgjort surdegsbröd har vi ätit massor av och sen enkel husmanskost och lite leverlåda ibland, för barnen älskar leverlåda.

Dygnsrytmen har blivit lite vriden under denna månad, jag är oftast hur pigg som helst ännu vid midnatt, dottern somnar bra kl 23... och på morgonen skulle man gärna sova. Som tur vaknar pojkarna tidig, de hinner äta bra innan de åker, själv får man snabbt dra kläderna på sig för att hinna föra dem i tid.

Nu i dessa förkylningstider äter vi mycket D-vitamin. Jag tar 60 mikrogram per dag, barnen får 20, ibland 30 om de känns sjuka. Jag försöker också komma ihåg att servera persiljevatten åt dem, det lär ska vara bra om man är sjuk. Kokar vatten och häller det i en kanna med en liten bit persilja i och låter kallna.

Alla i familjen utom jag hade magsjuka medan vi var i Umeå. Vet inte om det beror på vitpepparkornen jag käkade en vecka innan då dottern var magsjuk, min lchf kost eller mjölksyrebakterier som vi nog alla äter varje dag. Det var somt tur är en snabbvariant, visserligen var den äldsta pojken febrig en hel dag, mannen kände sig konstig flera dagar medan de två yngsta var sjuka bara ett par timmar sen åt de bra igen och lekte som vanligt.

Nu har dottern öroninflammation och avvaktar ännu med att påbörja antibiotikakuren. Vill inte ge kuren åt henne för säkerhets skull, 70 % av öi lär ska gå om av sig självt. Läkaren tyckte att vi skulle ge antibiotika åt henne, men men men. Vår zonterapeut anser att antibiotika inte behövs. Fick nyss tid åt dottern om 3 veckor :) Hon gick där senast i juni. Öronläkaren var ganska överraskad att dottern inte haft öroninflammationer sen i slutet av maj, då hon sku få rör. Jag backade ingreppet dagen innan och gick till zonterapeuten istället:)

7 kommentarer:

  1. Trevlig resa!

    Ps.(...funderade över det du skrev om ert D-vitamin intag, är det inte C-vitamin du menar nu?? D-vitamin ska man ju ta men inte riktigt så mycket...

    SvaraRadera
  2. Hej Majmamma när är du i Oslo, hade varit trevligt att kunna träffas.

    SvaraRadera
  3. MoWe: Det är faktiskt D-vitamin jag talar om. Är ganska påläst och i influensatider tar vi en extra dos. Rådgivningstanten himlade lite med ögonen, men kommenterade sen bara att bara vi nu inte ger mer än 20 mikrogram åt barnen. Själv tog jag 80 mikrogram förra vintern, vår zonterapeut tog 140 mikrogram. Och alltid då någon är sjuk tar vi lite extra av d-vitamin. Prebiotika och probiotika tabletter tar vi dagligen.

    Christian: En snabbvisit i Movatn, hem igen i morgon eftermiddag. I april kommer hela familjen hit igen en förlängd helg.

    SvaraRadera
  4. Voi arma dagar movatn det är ju inte långt ifrån oss det, sista stationen före Hakadal där vi bor. Nästa visit bör ni meddela oss er ankomst så kan vi träffas, eller hur?

    SvaraRadera
  5. Christian: Oj då, världen är liten! Vi kommer igen i början av april, hör av mig närmare!

    SvaraRadera
  6. Så trevligt! Då kunde vi bjuda på en middag för er alla även din syster med familj, samlas runt ett dukat bord och uppleva gemenskapen, det hade varit trevligt. Som sagt hör av dig när det närmar sig, vi är alltid intresserade av att få träffa Finländare när det tillfället bjuds.

    SvaraRadera
  7. Tackar så mycket! Vi kommer så gärna! Jag återkommer!

    SvaraRadera