Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 31 januari 2011

Lunch på säsongens grönsak- brysselkål


Dagens råvara på dagis var brysselkål eller rosenkål som den också kallas. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i brysselkål, vilket jag egentligen inte alls förstår. Det var hur gott som helst!
Receptet som jag hittade på kasvikset.fi ändrade jag lite på. I min sås hade jag
  • 5 dl grädde
  • 200 stekta champinjoner
  • 350g brysselkål
  • 250g pasta
  • svartpeppar
  • en stor knippe persilja
Dela champinjonerna och stek dem i olja. Koka de hela brysselkålen några minuter. Skär brysselkålen i fyra delar och blanda med champinjonerna i en stekpanna. Häll i grädden och krydda. Koka pastan och när den är al dente, blandas även den i gräddsåsen. Hacka en massa persilja och blanda i.
Serverade med en grönsallad till. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar