Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 27 januari 2011

Hallonkräm och apelsinkräm


När jag var liten lagade min mamma och mormor ofta olika slags krämer. Jag har inte själv lagat krämer så ofta, tycker det är godare med färska bär.

Men nu har jag den här veckan gjort två krämer; en på dagis och igår en hemma.
På dagis fick barnen till mellanmål en apelsinkräm som serverades med vispad grädde och mina barn fick äta hallonkräm till morgonmål :)

apelsinkräm

  • 1l apelsinjuice
  • 1/2l vatten
  • socker
  • potatismjöl+ vatten att reda krämen med.
  • 3 apelsiner i tunna bitar
  • vispgrädde

Jag kokade upp vattnet och saften och sockret. Blandade i redningen och lät puttra en gång. Skalade apelsinerna och skar i små bitar och lade i. Lät krämen kallna innan servering med grädde.

Apelsinkrämen blev inte alls söt i sig, jag kunde ha haft lite mer socker i. Men å andra sidan så försöker jag undvika användning av socker, så... Apelsinbitarna som jag tillsatte i den färdiga krämen piffade upp det hela och gjorde krämen lite fräschare. För att inte tala om vispgrädden :)

Hallonkrämen

  • 1,5dl Ikeas lingonsaft
  • 8,5dl vatten
  • 400g djupfrysta hallon
  • potatismjöl och vatten till redningen

Kokade upp allting ordentligt pga de utländska hallonen. Blandade i redningen och lät kallna. Följande morgon åt barnen det till morgonmål blandat med naturell yoghurt -> hallonyoghurt :)

På kvällen gjorde vi en efterrätt av hallonkrämen. Tog vackra champagneglas som vi varvade med lite mysli, hallonkräm och vispgrädde. Gott!

Ikeas lingonsaft är sötad, så krämen blev jättesöt. Utan vispgrädde skulle jag inte ha velat äta den. Nästa gång skall jag laga den av osötad saft.

1 kommentar:

  1. Här hemma har jag tre krämer som är ständigt återkommande: äppelkräm och rabarberkräm (för vi har så mkt egna (gratis) äppel o rabarber i frysen). Och så brukar nyponkräm också vara populärt. Köper nyponpulver från hälsokostaffären, ganska dyrt men drygt. brukar smaksätta med en vaniljstång och rårörsocker. Blåbärssoppa blir det också ibland.

    SvaraRadera