Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 29 november 2011

Supergod chokladkaka

Dotterns 3-års kalas firades häromdagen och hon önskade sig en chokladkaka och paket :) Jag har brukat tycka om bloggen Baka baka liten kaka, med Tove som har härliga recept, och där hittade jag detta intressanta recept.

Jag började baka kl 22 på kvällen, och fick snart märka att vi saknade vissa ingredienser... Men ändrade lite på receptet och slutresultatet var helt fantastiskt gott om jag själv får säga det :)

  • 300 g rumsvarmt smör 
  • 4 dl socker  
  • 4 ägg  
  • 2 dryga tsk vaniljsocker 
  • 200 g gräddfil
  • 250 g crème fraîche  
  • 250 70% choklad 
  • 3dl vetemjöl
  • 1dl mandelmjöl 
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa bikarbonat

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggen ett i taget och blanda väl. Tillsätt vanilj, gräddfil och crème fraîche och blanda. Smält chokladen i vattenbad och blanda i. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt till smeten. Häll smeten i en smord form och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i en dryg timme. 

Ovanpå kakan lade jag på en massa färska jordgubbar, hallon och buskblåbär. Dottern önskade sig jordgubbar på kakan men fick dessutom andra bär också :)


Otroligt vacker tårta och jättegod om jag inte sade det redan :)


Bilderna är fast i kameran.....

1 kommentar:

  1. Den här versionen var säkert jättegod, det tror jag absolut! Och tack för dina fina ord, roligt att du gillar recepten i min blogg! Vi har ganska lika smak tror jag, för du har ofta valt att göra just mina favoritrecept. :)

    SvaraRadera