Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 24 november 2011

Matig höst

Jag har en mycket intressant höst bakom mig.  Massor med undervisningserfarenhet av alla roliga Sapere-klubbar på många dagisar och skolor. Därtill har jag skaffat mig mer information inom mat och barn samt kost och hälsa genom att gå på olika kurser och föreläsningar.

Förutom Folkhälsans Hälsoinspiratörkurs i September, var jag på Nina Westerbacks kurs Piggare och slankare med rätt mat samt hennes föreläsning idag Hur påverkar maten dig och din kropp? Nina är en bra föreläsare och är mycket insatt i kost och hälsa. På hennes föreläsning och kurs har jag lärt mig massor om bl.a. fetter och kolhydrater, samt hur de påverkar oss. Genom att ha lyssnat på henne har jag fått ett jättebra "grundpaket" (om man kan säga så) om kost och hälsa. Information som skulle vara viktig för alla, information som de flesta sällan hinner ta reda på själv.

Dessutom deltog jag i Ny Nordisk Mat-konferensen i Helsingfors i oktober, samt gjorde en matrelaterad resa till Oslo under fyra dagar i oktober. Ja, och sist men inte minst, hade jag under Restaurangdagen 19.11. mitt lilla Pepparkakskök med 8 ivriga bagare från sonens klass.

Sapere-klubbarna lider mot sitt slut. Nästa vecka har jag sista träffen med en liten grupp 3. och 4. klassister. Den senaste veckan har jag skrivit färdigt mina Sapere-rapporter till ett par skolor och ett dagis där jag haft Sapere. Så nu kan jag så småningom börja tänka framåt igen, på våren och nya utmaningar :)

Man kan gott säga att jag haft en matfylld höst med mycket matglädje på alla plan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar