Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 23 november 2011

Sapere igår, idag och i morgon

Snart är december här, en ny era börjar med nya utmaningar. Att hösten börjar närma sig sitt slut märks också i mina Sapere-klubbar; en dagisklubb tog slut idag, nästa vecka har jag bara en skolklass kvar. Och sen 1.12. börjar mitt jobb som jag varit vårdledig från sen 2004!

Jag har verkligen stortrivats med Sapere! Och inte bara jag, även barnen som fått leka med maten har varit ivriga. Så jag kommer definitivt att fortsätta med Sapere. Till våren har jag nu  inbokat ett helt eftis på 45 barn, två dagisgrupper på sammanlagt 35 barn, samt en skolklass på 10 barn. Därtill skall jag ha Sapere under 4 förmiddagar till en till skolgrupp i början av januari. Ett stort dagis i huvudstadsregionen har också reserverat mig och sen har jag några till dagisar på lut. Så om det ännu finns intresserade, så först till kvarn...

Idag både läste vi en julsaga, smakade på olika plommon och så pysslade vi lite kring mat. Först fick barnen dekorera varsin pepparkaka med både glasyr, pärlor och hjärtan. Sedan hade jag köpt varsin klementin som barnen fick dekorera med kryddnejlika. Ingen av dessa 3-4 åringar hade tidigare fått jobba med glasyr och kryddnejlikorna i klementinen var också en ny upplevelse för alla. Egentligen borde man ju ha apelsin, men jag tycker att en klementin passsar bättre i små barnhänder. Alla pysslade ivrigt och tillslut knöt vi ett vackert rött paketband runt klementinerna. Barnen var överlyckliga att få äta pepparkakan efter lunch och sen att ha någonting att föra hem till lillajul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar