Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 11 november 2011

Kokböcker

Jag älskar att vandra in i en bokhandel och bara bläddra i olika slags kokböcker. I går hade jag lite egen tid, så jag passade på att titta in på Akademiska bokhandelns utbud och hittade massor med intressanta böcker i kokboksavdelningen.

Jag hade aldrig kopplat ihop Pernilla Wahlgren med matlagning, så blev lite förvånad när jag hittade Pernillas jul bland böckerna. Hon har tydligen haft ett matprogram i Sveriges TV med samma namn tidigare. Jag hade helt missat denna sida av henne! Boken var personligt skriven och hade en massa trevliga bilder, men vissa av bilderna tyckte jag var helt för arrangerade. Jag har svårt att tänka mig att hon tex skulle vara helt nästan helt vit i ansiktet fast hon skulle baka hur mycket som helst. Sen kanske jag inte tycker det är så himla hygieniskt med cm långa naglar när man har att göra med mat. Eller krigsmålningarna i ansiktet. Men hon är inte ensam, många andra kvinnor ser ut som om de skulle vara på väg på Nobelfest när de bakar och lagar mat i köket, om man får tro bilderna i många kokböcker. Det var faktiskt dessa små grejer som gjorde att jag inte köpte boken, jag kunde inte placera in henne i själva bakandet.

Istället köpte jag en bok som jag varit sugen på redan en längre tid, nämligen "Gott att ge bort- ätbara presenter" av Linnéa Seidel. Massor med härliga idéer så här i adventstider ( jo, snart är första advent här, fast det inte alls känns så)!

Jag skulle också ha velat ha Systrarna Eisenmans plockmatsbibel Mingelmat. En otroligt tjock bok med ljuvliga bilder och massor med recept. Konstaterade att jag för tillfället varken har råd att köpa den eller har tid att laga nåt från den, så den fick bli kvar på hyllan. Måste kanske tipsa julgubben om den. Och om många andra härliga böcker jag bläddrade i. Måltidsakademien i Sverige utsåg Mingelmat till 2011 års vinnare i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur. Motiveringen löd: “Intet tilltugg saknas i systrarna Eisenmans osannolikt encyklopediska ansamling av mingelvänliga och humörhöjande smårätter. Ett självskrivet referensverk för samtidens samtliga samkväm”.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar